انحراف بینی

انحراف بینی : سپتوم یا تیغه میانی بینی دیواره ایست که بینی را به دو قسمت تقسیم کرده و تشکیل دهنده مجاری بینی است. این دیواره متشکل از غضروف است و زمانی که به یک سمت متمایل شود موجب کوچک یا بزرگ شدن یکی از مجرا های بینی می شود و تبعاتی را در پی خواهد داشت.

افرادی که دچار انحراف بینی هستند ، گرفتگی بینی یکی از مهم ترین و بارز ترین عواملی است که با آن مواجه اند. گرفتگی بینی گاهاً می تواند غیرقابل تحمل و حتی آزار دهنده شود. نکته دیگر اینکه معمولاً این بیماران سردرد دارند و این سردرد ممکن است نشأت گرفته از عفونت سینوس های پیشانی باشد.

وجود انحراف در تیغه بینی مشکلی است که بسیار رواج داشته و بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. اما در برخی موارد ممکن است این انحراف خفیف باشد و حتی فرد متوجه آن نشود. اما در مقابل افرادی هستند که انحراف بینی برایشان معضلی است که باید نسبت به رفع آن اقدام کنند.

چه عواملی می تواند موجب انحراف تیغه بینی شود ؟

در اغلب موارد عوامل مادرزادی منجر به ایجاد انحراف بینی می شوند. در واقع به هنگام جنینی ، تیغه بینی جنین به شکل نامتقارن رشد کرده و از همان موقع انحراف بيني حاصل می شود.

عامل دیگری که در بروز انحراف بینی تاثیر گذار است ، برخورد ضربه شدید در تصادف ، دعوا یا سایر موارد است که می تواند در کودکی یا بزرگسالی حاصل شود.

انحراف بینی

علائم انحراف بینی

بارز ترین علامتی که انحراف بینی دارد ، تنفس سخت و گرفتگی بینی است. همچنین می تواند عفونت و التهاب غشای مخاطی بینی را نیز در پی داشته باشد.

پوسیدگی و خشکی مداوم مخاط بینی نیز یکی دیگر از علائم این عارضه است.

افرادی که دچار انحراف بینی هستند معمولاً در خواب خر خر می کنند و در تنفس دچار مشکل هستند.

راه های درمان انحراف بینی

افرادی که دارای علائم فوق هستند باید به پزشک مراجعه کنند تا انحراف بینی آن ها تایید شود. برای تشخیص این عارضه پزشک با استفاده از اسپکولوم و چراغ قوه یا آندوسکوپ ، بینی را معاینه می کند.

انحراف بيني معمولا در ظاهر مشخص است و به راحتی تشخیص داده خواهد شد اما در صورتی که با عوارضی همچون سینوزیت همراه باشد ، سی تی اسکن نیز تجویز می شود.

تنها راه درمان انحراف بيني ، جراحی است. این جراحی در اتاق عمل صورت گرفته و طی آن فرد بیهوش می شود. جراحی انحراف بيني چندان دشوار نیست و از آنجایی که جزو عمل های درمانی محسوب می شود ، بیمه هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.