جراحی لوزه

هنگامی که درمان های دارویی در عفونت لوزه موثر واقع نشده و فرد دچار عفونت های مکرر گردد پزشک متخصص ، جراحی لوزه را پیشنهاد می دهد.

علت جراحی لوزه

لوزه در واقع بافت های لنفاوی است که از زمان تولد تا حدود 2 سالگی شروع به رشد کرده و سپس رشد آن متوقف می گردد.

کودک تا این سن با دریافت شیر از مادر ، تحت سیستم دفاعی او می باشد پس از آن این لوزه ها هستند که تا زمان قوی شدن سیستم دفاعی بدن ، وظیفه مراقبت جسم او در مقابل ویروس ها و میکروب ها را دارد.

طی این مبارزات ممکن است خود لوزه دچار عفونت گردد که در صورت تکرر این امر ، دیگر نگه داشتن آن ها به صلاح نبوده و نیاز به عمل جراحی لوزه و برداشتن آن ها می باشد. در صورت بروز موارد زیر ، جراحی لوزه الزامی است:

• عفونت لوزه بین 5 تا 7 مرتبه در یک سال
  • عفونت لوزه بین 3 تا 5 مرتبه در دو سال پیاپی
  • سینوزیت مزمن در پی بزرگ شدن لوزه سوم و عدم امکان درمان دارویی آن
  • بزرگ شدن بیش از حد لوزه ها و انسداد دستگاه تنفسی
  • آبسه لوزه
  • التهاب گوش میانی در پی التهاب لوزه

جراحی لوزه در بزرگسالان

جراحی لوزه اغلب در کودکان بین 3 تا 9 سال لازم می شود اما در مواردی نیاز است که افراد بزرگسال نیز تحت این عمل قرار گرفته و لوزه های آن ها خارج گردد. ” لوزه های حفره ای ” و ” بزرگ شدن لوزه ” دو دلیل اصلی برای انجام عمل لوزه در بزرگسالی است.

افرادی که دارای لوزه های حفره ای هستند با مشکلات زیر مواجه می شوند:

1. تجمیع ترشحات در این حفره ها
  2. پوسته ریزی لوزه در آن
  3. جمع شدن و ماندن بقایای مواد غذایی و در پی آن بروز میکروب

موارد ذکر شده در فوق موجب التهاب مزمن در لوزه ها مب گردد و در پی آن :

1. بوی بد دهان
  2. احساس فشار در حلق
  3. ترشحات سفید رنگ

و در نهایت عفونت لوزه رخ می دهد.

جراحی لوزه

بزرگ بودن لوزه سبب ظاهر شدن عارضه های زیر می شود:

خرخر کردن در خواب

بروز آپنه تنفسی حین خواب

در مواردی که فرد بزرگسال دچار آبسه یا تومور در لوزه های خود شود نیز جراحی لوزه ضرورت می یابد.

برخی از افراد بر این تصور هستند که جراحی لوزه در بزرگسالان خطرناک است و عوارض عمل جراحی لوزه در بزرگسالی شدیدتر می باشد. در ارتباط با این موضوع باید گفت چنانچه توسط یک جراح متخصص ، ماهر و با تجربه عمل جراحی لوزه را انجام دهید دیگر جای هیچ گونه نگرانی نسبت بروز عوارض بعد از جراحی لوزه نبوده و می توانید با خیال راحت تحت درمان قرار بگیرید.

توصیه می شود قبل از انجام جراحی لوزه نزد پزشک رفته و نسبت به اقدامات قبل از عمل لوزه و مراقبت های پس از آن کسب اطلاعات نموده و از وی مشاوره بگیرید.

انواع روش های جراحی لوزه

عمل لوزه تحت بیهوشی عمومی صورت گرفته و با روش های زیر امکان پذیر است:

• استفاده از چاقوی جراحی اسکالپل ( بیشترین کاربرد )
  • قطع به وسیله اسنار
  • جراحی لوزه به روش الکتروکوتر

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

افراد بعد از انجام هر جراحی درمانی و زیبایی باید طی مدت زمانی که در اصطلاح به آن دوران بهبودی گفته می شود استراحت نموده و در این مدت زمان یک سری نکات مراقبتی و دستورالعمل ها را به منظور هرچه بهتر سپری شدن دوران نقاهت، دستیابی به رضایت بخش ترین نتایج و کاهش احتمال بروز عوارض جدی رعایت کنند که جراحی لوزه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و افراد باید بعد از آن مراقبت هایی که در ادامه به آن ها اشاره شده است را به خوبی رعایت نموده و انجام دهند.

مراقبت های کوتاه مدت بعد از جراحی لوزه

• به هیچ عنوان طی 6 ساعت ابتدایی اقدام به خوردن و آشامیدن نکنید.
  • بعد از گذشت 6 ساعت و در صورتی که دچار حالت تهوع نبوده و وضعیت هوشیاری تان طبیعی بود، می توانید مقداری نوشیدنی سرد میل کنید.
  • بروز مقداری درد بعد از جراحی لوزه کاملاً طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست. به همین علت ممکن است بیمار در خوردن غذا با مشکل مواجه شده و نتواند به راحتی غذا بخورد؛ افراد باید در نظر داشته باشند که خوردن مایعات و غذاهای نرم در بهبودی هرچه سریع تر زخم ها تاثیر بسیار زیادی دارند.
  • توصیه دکتر سعید حسینی به افراد این است که حداقل به مدت 7 روز فقط از نوشیدنی های سرد، بستنی، غذاهای آبکی و نرم همچون فرنی و سوپ استفاده نمایند.
  • پس از گذشت حدود 7 روز و با صلاحدید پزشک می توانید غذاهای دیگری همچون دمی برنج و شیربرنج مصرف کرده و بعد از 2 هفته رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرید.
  • بروز بوی بد دهان که موجب ناراحتی افراد نیز می شود از جمله عوارض شایع بعد از عمل می باشد که بعد از چند روز برطرف خواهد شد؛ مصرف مایعات به میزان زیاد در برطرف شدن بوی نامطلوب دهان بسیار موثر است.

جراحی لوزه

دیگر مراقبت های کوتاه مدت بعد از جراحی لوزه :

• از تخلیه شدید بینی خود به مدت حداقل 14 روز بعد از جراحی خودداری نمایید.
  • داروهایی که پزشک برای تان تجویز می کند را طبق دستور مصرف و به طور کامل استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان به طور خودسرانه و بدون اجازه پزشک خود اقدام به مصرف دارو نکنید. زیرا امکان ایجاد مشکل در صورت مصرف برخی داروها به خصوص داروهای استروئیدی وجود دارد؛ مصرف داروهایی همچون آسپرین موجب کاهش غلظت خون و در نتیجه افزایش احتمال خونریزی در افراد می شود.
  • حداقل 7 روز بعد از جراحی به منظور معاینه و چکاپ مجدد به پزشک خود مراجعه کنید.
  • به مدت 4 روز استراحت کرده و تا جای ممکن از انجام فعالیت های سخت و ورزش های طاقت فرسا بپرهیزید.
  • ممکن است بعد از جراحی زبان کوچک تان متورم شده، بر روی زخم تان لایه ای سفید رنگ ایجاد شده، در غذا خوردن و صحبت کردن به مشکل برخورده و دچار گوش درد شوید که طبیعی بوده، به تدریج و بعد از 14 روز برطرف خواهند شد.
  • بهتر است به مدت 7 روز از استحمام کردن خودداری نمایید.
  • تا حد ممکن از مصرف غذاهایی که در پخت آن ها از ادویه و نمک زیاد استفاده شده است بپرهیزید.

نکته ای در رابطه با جراحی لوزه

بروز خونریزی به علت خوردن غذاهای سفت و جامد از جمله شایع ترین شکایاتی است که افراد بعد از جراحی لوزه دارند. در صورت بروز چنین مشکلی باید نکات ذیل را در نظر گرفته و انجام دهید:

1. خونسرد بوده و به هیچ عنوان آرامش خود را از دست ندهید.
  2. دهان خود را به وسیله تکه های یخ و آب سرد شستشو دهید.
  3. اقدام به گذاشتن کمپرس یخ از بیرون بر روی گلو و گردن خود کنید.
  4. چنانچه با انجام اقدامات ذکر شده نتوانستید خونریزی را کنترل کنید باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

مراقبت های بلند مدت بعد از جراحی لوزه

• لازم است به مدت 1 سال بعد از عمل لوزه تحت مراقبت پزشک خود باشید.
  • استفاده از برخی مواد غذایی و تنقلات مانند پفک، انواع سس، چیپس و ترشی ممکن است موجب بروز حساسیت در فرد شود. از همین رو لازم است از مصرف آن ها اجتناب کنید.
  • اگر با مشکلاتی همچون خرخر شبانه، کاهش شنوایی، تنفس دهانی و انسداد بینی مواجه شدید حتماً به پزشک تان مراجعه کنید.