مراقبت های بعد از جراحی لوزه

مراقبت های بعد از جراحی لوزه : به طور کلی لوزه ها در غدد لنفاوی و در کناره های گلو قرار داشته و مانع ورود میکروب به بدن می شوند. در واقع آن ها از بافت ایمنی بدن محسوب شده و چنانچه دچار افزایش اندازه یا عفونت شوند باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد خواهند شد.

التهاب و تورم لوزه در کودکان بیشتر رایج است و والدین باید توجه داشته باشند که اگر کودک در خوردن و نفس کشیدن دچار مشکل شده باید درمان آن را جدی بگیرند.

در ابتدا برای درمان لوزه ها دارو تجویز می شود که تورم و التهاب آن از بین برود یا از شدت آن ها کاسته شود. اما در صورتی که دارو درمانی موفقیت آمیز نبود ، باید بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

اما پس از انجام جراحی لوزه ، رعایت یک سری نکات مراقبتی بسیار حائز اهمیت است و بهبودی بیمار زود تر حاصل می شود.

مراقبت های بعد از جراحی لوزهمراقبت های بعد از جراحی لوزه عبارتند از :

• بهتر است در اطراف گردن خود کمپرس سرد قرار دهید.
  • تا 6 ساعت پس از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری نمایید و بعد از آن،در صورت نداشتن حالت تهوع و طبیعی بودن وضعیت هوشیاری، شروع به نوشیدن از مایعات سرد کنید.
  • احساس درد پس از عمل کاملا طبیعی است و در این شرایط ممکن است بیمار نتواند به راحتی غذا بخورد. اما باید گفت که غذا خوردن (مایعات و غذاهای نرم) باعث می شود تا زخم ها زودتر خوب شوند.
  • پس از عمل لوزه دهان بوی ناخوشایندی دارد که این مسئله طبیعی است. به منظور رفع بوی نامطلوب دهان ، مایعات بیشتری بنوشید.
  • پس از عمل به هیچ عنوان از آسپرین استفاده نکنید.
  • بعد از جراحی ممکن است بیمار دچار گوش درد شود که جای نگرانی نیست، درد گوش ناشی از انتشار درد از بستر لوزه ها می باشد.
  • حداقل تا دو هفته از تخلیه شدید بینی خود پرهیز کنید.
  • تا ۳ هفته از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید.
  • برنامه غذایی مناسب برای افرادی که تحت عمل جراحی لوزه قرار گرفته اند عبارتنداز :
  • در رژیم غذایی خود از نمک و سایر ادویه ها استفاده نکنید.
  • مصرف بستنی و نوشیدنی های خنک در التیام زخم ها بسیار موثر هستند.
  • حداقل بمدت ۷ تا ۱۰ روز،مواد غذایی نرم همچون فرنی، سوپ، آش، حلیم و شیر برنج که خنک شده باشند میل کنید و از خوردن مواد غذایی سفت همچون چیپس ، تخمه ، پسته ، ته دیگ و غذا های چسبنده همچون پفک ، لواشک و ساندویچ خودداری نمایید.​