پولیپ بینی

پولیپ بینی یکی از بیماری هاییست که افراد مختلفی ممکن است به آن مبتلا شوند و چنانچه به موقع پیگیری و درمان نشود ، می تواند برای افراد عوارضی در پی داشته باشد. در واقع پولیپ توده ای رنگ پریده ، نرم و غیرسرطانی است که همچون خوشه انگور آویزان است و در مسیر راه سینوس ها و حفره های تنفسی قرار می گیرند و فرد مبتلا با مشکلات تنفسی مواجه می شود. در نتیجه فرد بیشتر با دهان خود نفس می کشد و این امر به ورود میکروب به دستگاه تنفسی کمک می کند. ( جراحی بینی )

معمولا زمانی که عفونت های قارچی یا باکتریایی و یا آلرژی شدید موجب سینوزیت های مزمن می شوند ، پولیپ بینی نیز ایجاد خواهد شد. افرادی که از پوليپ بيني برخوردار هستند ، هیچ دردی احساس نمی کنند. لازم به ذکر است پولیپهای معمول بینی معمولا دوطرفه هستند و در بعضی از موارد می توانند تنها در یک سمت بینی ایجاد شوند.

علائم پولیپ بینی

التهاب مزمن یکی از شایع ترین عوارض پولیپ بینی است. در صورت گسترده شدن این التهاب ، ممکن است مجاری تنفسی به طور کامل مسدود شود و فرد با علائمی همچون آبریزش بینی ، کاهش حس بویایی ، و خرخر به هنگام خواب مواجه گردد.

لازم به ذکر است پولیپ های کوچک می توانند هیچ علائمی نداشته باشند و فرد اصلا متوجه وجود آن نشود اما پولیپ های بزرگ کاملا مشخص هستند. از شایع ترین علائم پولیپ بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• آبریزش بینی
  • عفونت های مکرر
  • خرخر در خواب
  • گرفتگی و انسداد همیشگی بینی
  • کاهش یا از دست دادن حس بویایی
  • احساس فشار گهگاهی در صورت و سر
  • خارش در نواحی اطراف چشم
  • از دست دادن حس چشایی
  • آبریزش بینی به داخل حلق

دلیل ایجاد پولیپ بینی

تاکنون دلیل اصلی پدید آمدن پولیپ بینی کشف نشده ولی این موضوع ثابت شده که وجود التهاب در غشای مخاط بینی و سینوس ها منجر به ایجاد پولیپ خواهد شد.

در برخی موارد بررسی ها نشان داده که افرادی که از پولیپ بینی برخوردار هستند ، پاسخ های ایمنی متفاوتی داشته و مواد شیمیایی مختلفی در غشای مخاط بینی آن ها وجود دارد.

راه های تشخیص پوليپ بيني

در بسیاری از موارد با معاینه بالینی می توان به راحتی وجود پولیپ را تشخیص داد و انجام سی تی اسکن از سینوسها به تائید تشخیص آن و تعیین وسعت درگیری سینوسها کمک می کند.

درمان پولیپ بینی

زمانی که اندازه پولیپ بسیار بزرگ می شود یا موجب انسداد راه تنفسی بیمار شده باشد ، هرچند که با مصرف بعضی از داروها میتوان بطور موقت و گذرا، اندازه پولیپها رو کاهش داد ولی انجام جراحی تنها راه درمان مناسب این توده های غیرسرطانی است.​

مراقبت های بعد از پولیپ بینی

برخلاف باور بسیاری از افراد که گمان می کنند اگر این جراحی درمانی توسط پزشکی حاذق انجام شده و پولیپ ها توسط پزشکی متبحر از بینی خارج گردند نتیجه جراحی آن ها تضمین شده و حتماً به بهترین نتیجه از این عمل جراحی خواهند رسید باید بگوییم که چنین نیست.

حاصل شدن بهترین نتایج از عمل پولیپ بینی در کنار انتخاب یک پزشک خوب به عامل بسیار مهم دیگری نیز بستگی دارد که آن رعایت دستورالعمل ها و نکات مراقبتی بعد از این عمل جراحی می باشد.

مهم ترین مساله ای که بعد از جراحی پولیپ بینی باید به آن توجه کنید، ضربه نخوردن بینی حتی به آرامی می باشد.

پولیپ بینی

با توجه به میزان اهمیت این مراقبت ها ما در ذیل به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره نموده ایم:

• عدم تحرک ناشی از استراحت مطلق، عوارضی همچون لخته شدن خون در پاها و یبوست را برای بیمار به دنبال خواهد داشت لذا نباید بیشتر از 24 ساعت ابتدایی را به طور مطلق استراحت کنید.
  • برخی اوقات افراد هنگام بلند شدن از جای خود دچار سرگیجه می شوند از همین رو توصیه می کنیم که ترجیحاً زمانی که می خواهید بلند شوید از یک شخص همراه کمک بگیرید.
  • فرد بعد از گذشت 24 ساعت ابتدایی قادر به از سرگیری فعالیت های شخصی و روزمره خود خواهد بود.
  • توصیه دکتر سعید حسینی ، جراح بینی تهران به افراد این است که به هیچ عنوان طی 7 روز ابتدایی بعد از عمل فعالیت ها و ورزش های پرفشار و سنگین انجام ندهند.
  • تحت هیچ شرایطی در محیط های پر گرد و غبار قرار نگیرید.
  • مصرف سیگار را باید به مدت 14 روز بعد از عمل متوقف نمایید زیرا با مصرف سیگار ریز رگ های بینی کوچک شده و روند بهبودی به دنبال آن کند می شود.
  • همچنین در این مدت زمان ( 14 روز ) نباید در معرض دود سیگار نیز قرار بگیرید زیرا این امر ممکن است موجب التهاب بینی تان شود.
  • احتمال خونریزی هنگام استحمام با آب خیلی داغ افزایش پیدا می کند از همین رو لازم است به مدت 2 هفته با آب داغ حمام نکنید.
  • بروز مقداری درد بعد از جراحی کاملاً طبیعی بوده و به راحتی می توان آن را با مصرف مسکن های تجویز شده توسط پزشک مهار نمود.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی که موجب نازک شدن رگ، رقیق شدن خون و در نهایت خونریزی می شوند به مدت 14 روز بعد از جراحی اجتناب نمایید.
ثبت نام
بازخورد درون خطی